Fotspår till en helt ny värld.

"Så fort jag förstod att det fanns fler språk än mitt modersmål, har jag varit intresserad av engelska och andra språk. Det var engelska jag oftast hörde, på tv och i musik och så. Jag satt och repeterade alla ord jag kunde snappa upp i tv-serier, memorerade den textade översättningen och började så småningom sätta ihop orden jag lärt mig till meningar.
I alla fall. Jag lärde mig engelska självmant, eftersom det var spännande och nytt och för att det irriterade mig lite att inte förstå det. Till min hjälp har jag alltid haft en storebror som backar mig, han lärde mig mycket av det jag kan idag. Så fort jag såg en ny text kastade jag mig över den och försökte så gott jag kunde översätta, ord för ord. Jag började till och med översätta min svenska tankeverksamhet till engelska. På alla sätt jag kunde tänka mig, vände och vred jag på det nya språket, som ett barn vänder en död kråka. För att se det ur alla möjliga perspektiv. För att förstå."

Så försöker jag beskriva mina språkkunskaper, visst jag är bra på svenska, engelska och tyska. Men allt annat i skolan kan jag inte glida igenom lika lätt. Jag kämpar varje dag, vecka och år för att komma någonstans. Jag går natur, det är inte lätt ibland. Men kom inte och säg att jag är lat, att jag inte gör det jag ska. För hade du sett min prestation, mina tårar när inget går bra, har du sett mig med en skamsen blick när jag inte förstår vad det handlar om, Nej, du vet inte hur mycket jag faktiskt kämpar. Så stå inte där och tro du är nått bara för att du klarar dig bättre i skolan än mig ?! Varför inte bara acceptera att alla inte går IV och har maten på ett silverfat.  Det kanske är du som har problem, inte jag.


Imorgon ska vi till reningsverket på kemin (Jippie, verkligen -.-) eller inte. Jag vill inte vara i mina egna skor imorgon, när Ingrid vill veta varför jag inte gjort kemi B uppgifterna som skulle in förra fredagen. Jag kommer vara ärlig och säga att jag inte kan dem helt enkelt för det är sanningen, jag minns inte de vi gått igenom. Men jag kommer försöka ta reda på dem på nästa kemistödtid, på onsdag eftermiddag. Som jag egentligen behöver fysik, matte OCH kemi stöd då. Men jag får se till att jag klarar mig för nu är det bara drygt 1 år och två månader till studenten!

Fan, jag längtar tills torsdag, fredag och lördag :)

Torsdag:  Ut och äta Kinamat med mina Tjejer för att fira min 18-årsdag.

Fredag: Ut på krogen med Sanna m. fl

Lördag: Ut på krogen med Nathalie W, my angel <3 med flera

ah, äntligen kan jag känna vinden i ryggen, Medvind känns bra! '


NautiNatt ma friends! Dessutom har jag jobbat upp mig till 20.000 på pokern nu, ack om det bara var riktiga pengar...


Låt mig få veta vad du tycker
Postat av: Sanna

Wohoo!

2009-04-01 @ 11:01:33
URL:http://sannanaz.blogg.se/

Skriv vad du tycker:

Namn:
Skriva här igen?

Din email: (bara för mig)

Vart hittar jag dig?:

Just let it out:

Trackback