Hanna Bengtsson, Krönikör och läxarbetare.

Idag har man suttit efter skolan och gjort lite läxor.
det är kemi, svenska, fysikprov, matteD uppgífter. -.-
Ibland älskar jag att gå Natur, men det är fan inte ofta.
tur jag har ork och lust att göra mina läxor. Vi kanske hörs ikväll.
Men här kommer min krönika till Svenska C iallafall.
Nu blir det kemi B uppgifter och Matte D! -.-


En fot in i vuxenlivet.

När min mamma berättade för sina kompisar att jag hade fått jobb på Mc Donalds var den första reaktionen " Hur gjorde du för att hon skulle få jobb där?". När mamma förklarade att jag hade skaffat jobbet alldeles själv så tappade de bokstavligen hakan.  Då blev reaktionen helt plötsligt " Men vilken driftig tjej du har". Att den lilla orala rubriken " Sjuttonåring får jobb" gör vuxna människor så otroligt imponerande är ju lite skrämmande, för vilken status ger det oss ungdomar i de vuxnas ögon?

När mamma berättade detta för mig blev jag förvånad och tanken slog mig. "Är dagens ungdomar så lata att de inte förmår sig att sitta tjugo minuter och skriva en meritförteckning att lämna in för att söka extrajobb eller har de vuxna gett sig tusan på att det inte finns pigga och alerta ungdomar som vill ut i arbetslivet?".  Det kanske är så att vuxna inte har den tron på att ungdomar skulle kunna klara att jobba.


Jag undrar om arbetsgivare skulle få en chock om jag som tjej och knappt myndig skulle be om att få träffa dem i ett möte.  Om nu många vuxna blir förvånade när man får ändan ur vagnen och faktiskt lämnar in sin meritförteckning till någon, hur blir reaktionen om man nu lämnar in det ansikte mot ansikte. Alla går inte ut med att det finns extrajobb på just deras arbetsplats och man får faktiskt lära sig ta några nederlag. "Tyvärr, platsen gick till någon annan" eller " Tack, men vi behöver inga mer medarbetare just nu".  Jag anser att om du lämnat in en ansökan och fått avslag så är det ju bättre än att inte lämnat in den alls. Du har ju 100 % större chans att få jobbet än att den ligger kvar där i skrivaren.


 Även om du anser att du inte har något märkvärdigt på din meritförteckning så kan du tänka "outside the box" bara för en stund.  Har du några volontärjobb? Gjorde du något annorlunda på din senaste praktik? Det kan vara just det lilla som visar att du tar egna initiativ, gör saker utan att vilja ha betalning eller bara det att du talar ett annat språk hyfsat. Tänk igenom dina erfarenheter, finns det något som de skulle kunna tycka är märkvärdigt hos just dig? Det vet jag att det finns, för alla är unik. Både du, som du ser ut och du, som du är som person.


Men det gör mig lite arg att inte många har den tron på oss ungdomar, att vi dras över en kam.  Kanske jag är en av de få som faktiskt vill tjäna mina egna pengar men det betyder ju bara att jag blir självständig snabbare än andra ungdomar.  Själv tycker jag det känns bra att kunna betala mina utgifter hemma, att hjälpa mamma så gott jag kan. För i slutändan så är det ju henne jag litar på när ekonomin trasslar. Det kommer den dagen då jag tar mitt första steg ut i vuxenlivet, för jag har ju trots allt redan tagit mitt första steg in i arbetslivet. 


Men jag håller med, visst vore det väl bättre att vi ungdomar (som för övrigt är känd för att vara framtiden) skulle skaffa oss ett jobb i yngre dagar istället för att lita på att mamma och pappa tar hand om oss.  Att bli självständig är i alla fall en av mina drömmar, det är väl det människan vill?


Men jag kan ju lotta mig med att mitt jobb var helt och hållet min förtjänst, men varför tror alla att mamma hade en fot med i spelet? Ja, den frågan är ju fortfarande olöst precis som frågan varför alla hänger på staden efter skolan.  Jag antar att tjugo minuter framför datorn är för mycket att be om.



känn dig inte uthängd eller så, jag hoppas ingen känner sig kränkt. Jag ber om ursäkt isåfall.


Låt mig få veta vad du tycker
Postat av: Karolina

står faktiskt längre ner att du gjorde det ;)

2009-03-17 @ 21:35:35
URL:http://hapiface.blogg.se/
Postat av: Mats

många bra tankar och poänger..

kramar

2009-03-19 @ 02:18:49
URL:http://rewpert.blogg.se/
Postat av: Patzen

Tycker den var bra

2009-03-19 @ 20:02:26
Postat av: Jessica

den är lång och ja är lat :P

2009-03-19 @ 20:43:44
URL:http://godisknarkare.blogg.se/

Skriv vad du tycker:

Namn:
Skriva här igen?

Din email: (bara för mig)

Vart hittar jag dig?:

Just let it out:

Trackback